"Du fick en akut psykos med bisarra vanföreställningar."


"När jag var sjuk så ..." är en mening som jag har sagt många gånger. Jag hade ett behov av att berätta om mina upplevelser av psykos, kanske har jag fortfarande det behovet. 


När jag var sjuk trodde jag att min syster hade uppfunnit Lipton lemon tea, förmodligen eftersom hon tycker så mycket om det teet. Jag trodde fel när det gäller kompisar och familjemedlemmars sysselsättning. Min hjärna hittade på helt nya karriärer åt dem (student, kriminalvårdare, sociala medier, poliskonstapel, uppfinnare osv). Jag trodde också att mina föräldrar var tillsammans (de är skilda) och att djur inte existerade 🐞. 


När jag var sjuk så trodde jag felaktigt att jag var gravid och att jag hade en pojkvän som hette Anders
. Dessutom trodde jag att det inte förekom krig, våld och hungersnöd i världen. Jag trodde att mat var gratis och att alla fick en massa gratisgrejer av staten. På vissa sätt så konstruerade jag en fin fantasivärld där det allvarligaste brottet som förekom var stölder och plagiat. Men det var också en galen värld där människor blev en miljard år gamla (ja jag trodde det på riktigt) och där jag trodde mig vara medlem i SMR. Att skriva ut mina vanföreställningar såhär ger fortfarande inte en helhetsbild av min senaste psykos. Jag såg på världen på ett helt annat sätt än vad jag gör annars, något som är svårt att förklara. 


Vad gjorde jag då när jag var sjuk?
Ärligt talat så låg jag mest i sängen och lyssnade på mina hallucinationer. Isolerade mig själv väldigt mycket och så var jag väldigt trött. 


Var det otäckt och obehagligt att höra röster
? För det mesta inte men jag hade en period i min psykos då jag var väldigt ångestladdad och sov med lampan tänd. Jag var väldigt rädd men det gick över och efteråt var resten av psykosen ganska behaglig. 


Varför började jag höra röster?
Läkarna tror att det hela har att göra med min bipolära sjukdom och jag har inget bättre svar än så. Jag misstänker fortfarande att jag har en psykossjukdom men jag blir tvungen att lita på läkarna när de säger att jag inte har en psykossjukdom. Även om det är svårt att tro på. Jag får försöka acceptera att jag har bipolär sjukdom typ 1 vilket kan medföra psykotiska symtom. Kanske borde jag bara släppa mina tvivel och omfamna min diagnos och mig själv, precis som jag är just nu. Med mitt tankeeko och allt. Psykoserna har i alla fall varit en vild färd uppe bland molnen, men jag är hellre här nere på jorden. 

Ha det bra 🌼


Kommentarer